Strategier mm

 
Neues Thema eröffnen   Neue Antwort erstellen    Klub Rummikub Foren-Übersicht -> Swedish Forum
Vorheriges Thema anzeigen :: Nächstes Thema anzeigen  
Autor Nachricht
Steentoft



Anmeldedatum: 09.09.2007
Beiträge: 22
Wohnort: Sweden, Stockholm

BeitragVerfasst am: Di Jul 08, 2008 10:58 am    Titel: Strategier mm Antworten mit Zitat

Här kan ni skriva tankar och fr?gor om strategier mm. Det är bara att vräka p? Smile
Nach oben
Benutzer-Profile anzeigen Private Nachricht senden
Steentoft



Anmeldedatum: 09.09.2007
Beiträge: 22
Wohnort: Sweden, Stockholm

BeitragVerfasst am: Di Jul 08, 2008 11:00 am    Titel: Antworten mit Zitat

En del vanligt förekomna fr?gor[/b]

När ska jag spela ut mina 30 startpoäng?
Detta beror helt p? vilka brickor du har, men ocks? vilken typ av spelare du är. Att lägga ut startpoängen snabbt är mer aggressivt än att vänta med att lägga ut vilket är mer defensivt. Ibland s? kan man inte lägga ut utan f?r vänta ett 15-tal brickor innan man f?r ihop 30 poäng. Det kan man inte r? för, men det finns spelare som trots att de kan lägga ut 30 poäng rätt tidigt väntar in i det längsta.
S? detta är helt beroende p? vilken typ av spelare som du är.

Är det skillnad p? att ha 30 poäng i 12 12 12 än tex. 2 2 2, 5 5 5, 3 4 5?
Skillnaden är att du f?r ut mer brickor i den senare varianten, men även att om du har tre 12or s? kan du kanske lägga ut dem och spara andra kombinationer som du har p? handen till senare tillfälle.

Jag har 10-10-10 och 2-3-4-5 p? brickstället. Ska jag spela ut alla brickor när jag lägger ut mina 30 startbrickor?
Det finns en del spelare som taktikkör i ett s?dant läge. Om du bara lägger ut tioorna s? betyder det kanske att dina motst?ndare m?ste ta upp brickor i nästa drag medan du i din tur slipper ta upp en bricka men f?r ut 3 och ligger d? 7 brickor färre än de andra spelarna.
Detta fungerar ofta rätt bra d? man är den förste att lägga ut, men lägger man ut som nummer 4 kan det i vissa lägen vara bra att f? ut s? mycket som möjligt! Tänk p? att ju mer du lägger ut, desto mer f?r motst?ndarna att bygga med.

Jag f?r upp en joker redan i given. Hur fort ska jag använda den?
Helt upp till dig, men erfarna spelare brukar h?lla p? den s? länge det bara g?r.

Jag har en 5 och en 7 kvar p? brickstället. Jag kan f? ut en av dem, men inte b?da. Vilken bör jag välja?
När s? f? brickor är kvar gäller det att bli av med de högsta brickorna. det beror ocks? p? vilken spelform ni spelar med. Med VM-reglerna är det bra att ha s? f? minusbriskor som möjligt OM det är flera p? samma poäng. Me de norska spelsystemet är det viktigt att f? l?gt eftersom även tv?an och trean f?r matchpoäng. Med ALGA-reglerna gäller detsamma d? det är enbart brickpoängen som gäller.

Är det alltid bra att f? loss jokern?
Nej ... det är viktigt att innan man tar loss jokern vara säker p? att man har användning av den. Det blir ibland lite lätt pinsamt d? man p? ett snyggt sätt f?tt loss den, men sedan inser att det enda man kan göra är att ge den till motst?ndaren bredvid och se hur denne tar jokern och g?r ut. S? tipset är att innan man rör jokern ta sig en funderare om den behövs tas loss.

Världsmästaren Masato Kuwabara har ofta den strategin att han samlar brickor p? hög, dvs gör inget förrän han har mellan 24 och 30 brickor p? brickstället, och sedan börjar han spela. Är det en bra strategi?
Skulle kunna säga att eftersom han är världsmästare s? är det s? ... men det gör jag inte. Jag vet andra spelare som testat p? den varianten, men förlorat varenda g?ng. Kuwabara är en väldigt snabb spelare. Hans händer arbetar s? snabbt p? bordet att det är sv?rt att följa med ibland. Där vinner han mycket av sina matcher d? han helt enkelt hinner mer än vad motst?ndarna gör. I VM vann han 6 av 12 omg?ngar. De omg?ngar han inte vann kom han i stort sett sist p?. Hade de i VM använt de norska reglerna hade Kuwabara INTE g?tt till final. Men med de regler som var räckte det med 2 segrar i varje rond för att vinna VM.

Vad är bäst? Att försöka f? ut höga brickor först? Eller de l?ga? Kan man spara p? n?gra?
Tanken är att bli av med sina brickor s? fort som möjligt. Det kan vara bra att ha i huvudet att om man inte g?r ut först gäller det att ha s? l?gt som möjligt p? brickstället. Om det d? betyder att man bör bli av med s? höga som möjligt s? tidigt som möjligt är sv?rt att svara p?.
P? den här sajten är det VM-reglerna som gäller, s? det är bara den som vinner varje omg?ng som f?r poäng. Övriga f?r noll, men brickpoängen kan vara viktig om flera kommer p? samma slutpoäng.


Zuletzt bearbeitet von Steentoft am Di Jul 08, 2008 4:56 pm, insgesamt 2-mal bearbeitet
Nach oben
Benutzer-Profile anzeigen Private Nachricht senden
Steentoft



Anmeldedatum: 09.09.2007
Beiträge: 22
Wohnort: Sweden, Stockholm

BeitragVerfasst am: Di Jul 08, 2008 11:07 am    Titel: Antworten mit Zitat

En ny fr?ga som dykt upp här p? sajten är: Det är inte helt ovanligt, snarare regel än undantag, att jokern spelas ut tidigt, ofta redan i starten. Det medför ett, enligt mig, mer bingolotto betonat spel. Och alldeles för ofta tar matcherna slut inom bara n?gra f? drag. Hur spela för att änd? kunna vinna matcherna?
Och gynnas den som spelar ut jokern n?got? har ingen statistik p? det, men jag tvivlar p? att det gynnar den som lägger ut jokern tidigt. Snarare tvärtom. Men som skrivet är lite ovanför, detta är ett vanligt typ av spel p? denna hära sajten.
Nach oben
Benutzer-Profile anzeigen Private Nachricht senden
Beiträge der letzten Zeit anzeigen:   
Neues Thema eröffnen   Neue Antwort erstellen    Klub Rummikub Foren-Übersicht -> Swedish Forum Alle Zeiten sind GMT + 1 Stunde
Seite 1 von 1

 
Gehe zu:  
Du kannst keine Beiträge in dieses Forum schreiben.
Du kannst auf Beiträge in diesem Forum nicht antworten.
Du kannst deine Beiträge in diesem Forum nicht bearbeiten.
Du kannst deine Beiträge in diesem Forum nicht löschen.
Du kannst an Umfragen in diesem Forum nicht mitmachen.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Deutsche Übersetzung von phpBB.de
RedSilver 1.01 Theme was programmed by DEVPPL HTML Forum
Images were made by DEVPPL Photoshop Forum